top-logo
Audio & video met degelijk advies!
  • phone
  • message
  • marker

Bowers & Wilkins

 

Bowers & Wilkins aanbod

Bowers & Wilkins oftewel “B&W“

Van een klein Bowers & Wilkins hifi winkeltje in Worthing tot een top producent wereldwijd gekend voor zijn uitzonderlijk gamma van zowel gewone als high end luidsprekers!

John George Frederick Bowers *(1923-1987)had als motto: “De beste luidspreker is niet diegene die het meeste uit een opname haalt, maar die er het minste aan verliest!”.

De oprichter van Bowers & Wilkins

Het B&W verhaal begint in 1965 waar Bowers handgemaakte luidsprekers assembleert in de achterruimte van de winkel die hij met Roy Wilkins beheert Bowers maakte kennis met Roy Wilkins tijdens de 2de wereldoorlog waar hij in dienst voor het ‘Royal Corps of Signals‘ participeerde in clandestiene radio operaties. Hun gedeelde passie voor audio bracht ertoe dat ze later samen een winkel openden voor radio enthousiastelingen. Bowers een student van Brighton Technical College, fervente klassieke muziek fan en concertbezoeker, begon zelf te experimenteren met luidspreker bouw uit eigen ontwerpen, waar hij vrij snel een sterke reputatie kreeg en een kleine productielijn op startte in de achterruimte van hun winkel.

Een en ander raakt in stroomversnelling nadat een mysterieuze engel, een zekere Mrs Knight, die danig onder de indruk raakte van de luidspreker die Bowers voor haar maakte, 10.000 £ in erfenis achterlaat om het werk voort te zetten, toen een heleboel geld, waarmee de beslissende aanzet was gegeven om zich volledig op Luidspreker design te stortten!

B&W Ltd werd in 1966 opgericht .

De eerste B&W Luidspreker de P1 was een succes maar Bowers wou een totaal eigen bouw, iets dat hij bereikte met de in 1970 ontwikkelde B&W DM70*, herkenbaar vanwege zijn unieke gebogen, elektrostatische tweeter. Het succes van dit model zette de toon van de verder ontwikkelingen.

Doel van Bowers? 's Werelds beste luidsprekers maken ! Hij hield een sterke relatie met veel opname ingenieurs waarbij hij kennis vergaarde om zijn ontwerpen te verfijnen.

In 1975 spreekt Bowers Kenneth Grange aan (een vooraanstaand designer), om mee te werken aan het toekomstig design van zijn creaties. Zo komt er in 1976 de ‘kevlar’ conus, in 1977 komt de tweeter los op de kast te staan en in 1978 de intussen iconische “801”. Deze verwerft door zijn uitmuntende kwaliteiten een vaste plaats in de studio’s van o.a. EMI, Deutsche Grammofoon en Decca. Ook Abbey road studios (gekend door de ‘Beatles’) was erbij, en nu nog steeds!

Een gedreven muziekliefhebber met een sterk gevoel voor R&D die in 1981 the University of Sound te Steyning/Sussex oprichtte met als doel het onderzoeken van elektro-akoestiek, waar talentvolle jongelui een plaats vinden om te ontwikkelen en de passie van muziek wereldwijd te kunnen delen.

In 1986 ontwikkelt hij de ‘Matrix’ constructie om kast resonanties tegen te gaan. In 1987 overlijd John Bowers als een geliefd en succesvol man. Zijn visie heeft op de hele industrie een blijvende impressie gelaten en zijn naam gemetst in elke “B&W” oftewel Bowers & Wilkins creatie!

John Dibb neemt de leiding qua ontwikkeling over en brengt in 1990 de “Signature Series”* uit ter gelegenheid van het 25 jaar bestaan van B&W. Verder ontwikkeld B&W in 1993 de ’Slakvormige‘ Nautilus. Door dit heel speciaal ontwerp waarbij men diffracties in de luidsprekerkast bant is dit een staaltje technisch vernuft die later in 1998 gedeeltelijk word toegepast in de nieuwe ‘800’* Nautilus reeks, (by the way de originele Nautilus word nog a rato van +/- 2 per maand steeds gemaakt, hoofdzakelijk voor de Aziatische markt).

De nieuwe 800 reeks is uiteindelijk een volledig ander ontwerp dan de originele 800 reeks doch de keuze om deze benaming verder te gebruiken is wat men kan zeggen ‘a stroke of marketing genius’ want bij associatie van de intussen vermaarde originele 800 reeks van John Bowers kunnen er heel wat (grote) jongensdromen, eindelijk waar worden! De eerste versie bestaat uit de 805s, de 804, de 802 en het vlaggeschip, de 801 ! “The 801, is made for the studios. You need massive amplification and room… but they will buy it, they buy everything we make…!”; zo legt John Dibb* het aan mijzelf uit bij de introductie van de nieuwe reeks en … hij heeft gelijk! Luc Van Der Heiden, de charismatische invoerder van destijds, verkondigde zonder schroom dat er zowat geen versterker commercieel bestaat die ze deftig kan aansturen, met eventueel de Mac’s mono 500’s versterking als uitzondering !! No comment !

2005, de lancering van de Nautilus “Diamonds”. Deze reeks was (en is nog steeds) een uitzonderlijke fraaie en verdere ontwikkeling van de enorm populaire Nautilus reeks. De naam “diamond” refereert naar de diamant gecoate tweeter. Deze is enerzijds heel duur (1000 € per unit) maar door hun dunheid gekoppeld aan hun uitzonderlijke stijfheid presteren ze ver boven hun voorganger, de gewone tweeter. En natuurlijk stelen ze ook de show van menig concurrent!

De 801 verlaat stilletjes de scene, (waarschijnlijk wegens de boven aangehaalde reden), en de 800D* neemt zijn plaats in! Trouwens tijdens ons bezoek aan het bekende Abbey Road* studios stel ik vast dat deze alom vertegenwoordigt zijn! In 2005 krijgen ze ook de “Queens Award for innovation in design” voor hun tube loaded design.

In 2007 komt de XT* reeks en de PV1* woofer gevolgd in 2008 met de Zeppelin*, ook weer een prachtig ontworpen product met een hoog design alsook akoestisch gehalte! Design krijgt ook een enorme meerwaarde door Grange en Morton Warren, die onder andere de Nautilus*, de Emphasis* (zie ook Art of noise)* en de Diamond Signature* uitbrengen. Het mag gezegd worden, de huidige Nautilus lijn laten je niet onberoerd… YOU LOVE THEM OR YOU HATE THEM ! Most love them… (gelukkig!)

In 2008 komt er ‘the society of sound’ waarbij deze als doel heeft om audio related issues te verwerken en waar grote namen zoals Peter Gabriel*, Cassandra Wilson*, James Howard* en nog veel andere muzikanten op aansluiten. Ook een muziek site is erbij met High Res muziek.

B&W is heel geliefd in Belgie, voornamelijk dankzij de uiterst correct geprijsde producten en hun zorgvuldig opgesteld portfolio van artikelen. Ook de input destijds van Luc Van der Heiden en Bruno Steeman die echt hun best deden om goeie demo’s te geven, (waarbij er dikwijls met een speciale akoestische ‘roadtruck‘ op de shows werd gedemonstreerd) hebben hun effect niet gemist!